Help! Je baby is een aantal dagen al niet helemaal zichzelf. Hij is huilerig en hangerig en wil eigenlijk alleen maar bij mama zijn. Je kunt eigenlijk niks doen zonder dat je je kindje even kan neerleggen. Wij snappen dat je je nu afvraagt wat er met je kindje aan de hand is.
Als kersverse ouder kom je er al snel achter dat je kindje zich waarschijnlijk in een "sprongetje" van zijn mentale ontwikkeling bevindt. De Oei, Ik groei!-methode geeft je duidelijk inzicht in wat voor ontwikkeling je kind op dit moment doormaakt en wat jij kunt doen om hem te helpen deze fase door te komen. Een sprong is voor je kind heel zwaar en daar heeft hij zijn mama heel hard bij nodig.
In dit artikel vertellen we je alles over de Oei, ik groei! -methode.
Sprongen zijn een soort van groeispurten van de hersenen van je baby. De hersenontwikkelingen zijn al gaande in de baarmoeder en gaan na de geboorte langzaam verder. Een sprong is een snelle rijping van stofwisseling, ingewanden en zintuigen. Op sommige momenten geschied dit in een rustig tempo, en op andere momenten gaan de ontwikkelingen weer sneller. Voor je baby zijn dit soort momenten heftig. Zeker wanneer je je realiseert dat je baby nog maar net op deze nieuwe wereld is beland, moet hij heel snel weer wennen aan de volgende fase. Lastig voor te stellen voor ons als ouders. Daarom is er de Oei, ik groei!-methode om je te laten zien wat er voor veranderingen aan gaan komen voor je baby en wat hij allemaal doormaakt. Op deze manier kunnen we ons kind beter begrijpen waarom hij niet helemaal zichzelf is. Je kind veranderd ineens van een blije baby, naar een baby die niet comfortabel is. Dit is voor jullie beide heel vervelend, en daarom is er een uitleg en agenda welke Oei, ik groei! deelt in zijn boek en in de speciaal ontwikkelde app.
Je kind raakt uit zijn doen. Hij is onrustig en vindt niet makkelijk zijn gemak. Een baby die in een sprongetje zit heeft meer behoefte aan de nabijheid van zijn mama (of papa natuurlijk). Hij kan huileriger, hangeriger en humeuriger zijn dan normaal. Als je je afvraagt wat er in hemelsnaam met je baby aan de hand is, let er dan is op of hij niet misschien in een sprongetje beland is. Dit kun je makkelijk berekenen als je de weet hoeveel weken oud je baby is vanaf de uitgerekende datum.
Iets nieuws leren kost je baby veel energie. Hierdoor gaat je kindje volgens de Oei, ik groei! sprongetjes-methode een paar dagen tot een paar weken door een lastige periode. Hierna zou je kunnen zien dat je kleine beschikt over nieuw ontwikkelingen.
Wanneer je merkt dat je kind duidelijk voldoet aan de 3 H's (huilerig, hangerig, humeurig), dan kun je het volgende doen. En dat is gehoor geven aan de behoefte van je kind. Je kind kan niet praten. Het enige wat hij kan doen is met deze signalen communceren. Je kind zegt eigenlijk; 'blijf dichtbij me', 'ga niet weg', 'geef me extra liefde', 'troost me' en ga zo maar door. Kortom. Je kind wil alle aandacht van mama. Alle comfort die zijn mama hem kan geven. Even extra aan de borst, of niet in zijn eigen bedje willen liggen omdat hij dichtbij mama wil zijn. Het is een hele moeilijke fase voor je kindje. Hij kan in paniek zijn omdat hij niet weet wat hij doormaakt. Het is heel intens. En daarom is het heel belangrijk dat je hem erbij helpt. Dit kun je alleen maar goed doen door er voor hem te zijn. Leg minder belangrijke dingen even aan de kant en geef je kind de aandacht die hij op dat moment van je nodig heeft.
Natuurlijk begrijpen wij dat je niet altijd de tijd hebt om uren lang met je kleintje op de bank te blijven zitten. Maar wat we hiermee willen zeggen; 'probeer er een weg in te vinden'. Zoek oplossingen, zoals; een draagzak of doek te gebruiken. Eventueel kan deze ook in huis gebruikt worden. Doe hem lekker aan zodat je je kleintje dichtbij kan houden tijdens het stofzuigen of koken. Of ga lekker wandelen met je kleine om voor afleiding te zorgen. Er zijn zoveel opties te bedenken waarbij je je kleine meer aandacht en warmte kan bieden in deze moeilijke tijd.
Oei, ik groei! is al 30 jaar een wereldwijde bestseller en met een reden: Oei, ik groei! is het enige boek (en inmiddels een app) dat jou als ouder inzicht geeft in alles wat er omgaat in het koppie van je baby tijdens de sprongetjes. Vanaf nu weet je waarom je baby opeens in een periode komt waarin hij meer huilt en even zichzelf niet is.
Weet dat deze ‘negatieve’ periode eigenlijk alleen maar positief is: je baby leert! Hij leert opeens zo veel, dat het hem even te veel wordt en hij jou nodig heeft. Oei, ik groei! geeft jou de informatie die je nodig hebt om je baby zo goed mogelijk door de sprong heen te helpen.
Volgens de Oei, ik groei! sprongetjes-methode leren alle baby’s op ongeveer hetzelfde moment nieuwe dingen. Zo zijn er tien sprongen beschreven, verdeeld over de eerste twee levensjaren van je baby.
Deze sprongen in de ontwikkeling zouden zorgen voor enige onrust bij je kindje. Wanneer deze onrust voorbij is, heeft je baby volgens de methode iets nieuws geleerd of een ontwikkeling doorgemaakt.
De eerste sprong komt ongeveer in de 5e week na de uitgerekende datum. Bij deze sprong wordt alles wat hij al waarnam opeens veel intenser. Deze vernieuwde vorm van waarnemen is zwaar voor je kindje. Voor ons volwassenen is het moeilijk om ons deze sprong voor te stellen. Je zult wel merken dat je de verschillen voor en na de sprong heel goed ziet. Opeens is je baby “anders”. Je kunt bijvoorbeeld merken dat wanneer hij iets ziet wat verder weg is, hij er meer op kan focussen en een fascinatie voor contrasten heeft ontwikkeld.
Alle baby’s maken dezelfde snelle ontwikkeling van zintuigen door. Ze krijgen allemaal meer aandacht voor alles wat er om hen heen gebeurd. Oftewel, ze ontwikkelen sensatie. De ene baby toont dit natuurlijk heel anders dan de andere. Er zijn baby’s die vooral genieten van dingen die ze zien, andere baby’s luisteren weer liever. Ook weer andere worden graag de hele dag door geknuffeld en gekroeld. Zo is iedere baby uniek in zijn soort.
In de tweede sprong zo rond 8 weken, komt je baby ineens in een wereld van patronen terecht. Nadat deze sprong gemaakt is, ervaart je baby de wereld niet langer als 1 geheel, maar als aparte patronen. Hij zal het heerlijk vinden deze aparte patronen waar te nemen. Om ze te zien, voelen, horen, ruiken en te ervaren. Met als 1 van de resultaten; het ontdekken van zijn en handen en een hele nieuwe manier van bewegen. Ook zul je merken dat je baby op een hele andere manier naar je gezicht gaat kijken, zijn hoofdomvang weer toeneemt, hij andere geluidjes gaat maken, en je met je kind het eerste gesprekje kunt voeren.
Zo rond week 12 komt je kind in sprong 3 terecht. Een sprong waarin je kind te maken krijgt met vloeiende overgangen. Voor de eerste keer zal je baby in staat zijn om vloeiende overgangen te herkennen in zicht, geluid, smaak, reuk, tast, maar ook in de beleving van zijn lichaam. Vloeiende bewegingen zijn dingen die van het een gelijke in het andere overgaan. Vloeiende bewegingen zijn bewegingen die voor ons volwassenen zo normaal zijn, dat we ze bijna niet eens meer opmerken. Maar voor je baby zijn deze dingen het meest complexe wat ze aankunnen dus zijn dit piekervaringen. Je zult merken dat je kleine soepelere bewegingen gaat maken op een actievere manier. Ook op het gebied van geluidjes zal alles beter samenvloeien. De eerste speekselbellen zullen geblazen worden en zijn zicht verbetert weer.
Omstreeks week 19, na een kleine radiostilte, komt er weer een sprong. Pff! Dat betekend een lastige tijd voor je kleintje en voor jou. Ondanks dat je het niet kunt veranderen kun je er wel rekening mee houden. Je kindje gaat namelijk weer een enorme mentale ontwikkeling door en het is heel fijn voor je kind dat je je hem daarbij kunt helpen. Maak je borstjes maar nat want deze fase is een lastige en ook nog is een langdurige. Er staat dan ook wel een hele hoop te gebeuren voor je kleine en daarom lijkt het 1 van de moeilijkste sprongen te zijn.
Tot dusver kon je kleine alleen nog een vloeiende overgang en patroon tegelijk herkennen. Natuurlijk zag hij er wel meerdere, maar hij nam ze waar als losse patronen zonder het verband te zien. Je baby is nu in staat om een korte serie aan vloeiende overgangen, patronen, en sensaties zonder verband te zien. Hij snapt nu dat een korte serie aan vloeiende overgangen, patronen of sensaties bij elkaar horen en dus 1 gebeurtenis is.
Echt een enorme verandering en groei voor je kleine. Een fase waarin hij weer een hoop geleerd heeft. Logisch natuurlijk dat hij zo uit z’n comfort was.
Rond week 26 betreed je kleine de 5e sprong, de sprong van relaties. Wat betekend dat? Na deze sprong zal je kindje de relatie gaan waarnemen tussen voorwerpen en mensen. Waaronder verhoudingen tussen objecten (in, op, onder, tussen, naast, etc.) Een andere vorm van relaties kan betekenen, afstand. Wellicht heb je al gemerkt dat je baby inmiddels besef heeft dat de afstand tussen jou en hem groter kan worden. De meeste baby’s raken hierdoor in paniek rond 26 weken. Met het doorkomen van deze sprong zal je kindje leren begrijpen en oog krijgen voor detail en zal hij alles wat actie-reactie is leuk vinden.
Na ongeveer week 36 zul je merken dat je kleine op zijn eigen pad alles wat hij tegenkomt onderzoekt en elk detail bestudeert. Dat is een manier waarop hij de wereld op zijn manier categoriseert. Het geluid “kwak” hoort bij het woord “eend” en dat is een “dier”. De wereld indelen in categorieën is niet zo makkelijk. Je zult merken dat je kind er nog regelmatig foutjes bij mee maakt en dat is natuurlijk goed en super grappig.
Omstreeks week 46 beland je kind in een sprong waarbij opeenvolgingen beter te begrijpen zijn. Hij leert reeksen te herkennen van opeenvolgingen en dat te zien als 1 opeenvolging. Je baby begint acties aan elkaar te linken om een doel te bereiken. Een ander voorbeeld van een opeenvolgingen is die van de actie-reactie. Je baby doet iets, waarop een ander reageert of andersom. Hierdoor zul je merken dat hij meer in staat is om jou duidelijker te maken wat hij wil.
In week 55 beland je baby in de wereld van programma’s. Een programma is een reeks aan acties die je uitvoert om een grotere taak af te maken en het daartoe behorende doel te behalen. Vanaf nu is je baby in staat deze hele complete reeks waar te nemen en als een complete opeenvolging van acties te zien en het als 1 ding begrijpen. Een programma is een stukje ingewikkelder dan een opeenvolging omdat je het eindresultaat op meerdere manieren kunt bereiken. Zodra je kind bewust wordt van programma’s, leren ze wat het is om de was te doen, de tafel dekken, de afwas te doen, te dineren, op te ruimen, te telefoneren, kortom alles wat met dagelijks leven te maken heeft. Dat je baby dat nu begrijpt, wil natuurlijk niet zeggen dat hij het ook allemaal al kan ????. Voor een baby bestaan deze programma's natuurlijk uit simpele dingen zoals een blokkentoren bouwen en weer omgooien.
Ongeveer rond week 64 beland je baby in de fase van de principes. Oftewel, alle acties uitvoeren om een programma te krijgen en daarna het doel te bereiken. Een principe is een strategie die we gebruiken om ons doel te behalen. Geef je kind de kans om te experimenteren met verschillende soorten strategieën, om ze uit te dagen en te testen, en om zo op ze te reflecteren. Zoals voor veel dreumesen is de tijd aangebroken om wat basisregeltjes op te stellen omdat je kind in deze fase zijn grenzen gaat verleggen.
Rond deze periode, ongeveer in week 75, zal je merken dat je kind weer in een sprong is beland. Niet zomaar een sprong, het is de laatste sprong. Natuurlijk gaat je kind hierna gewoon door met ontwikkelen, maar zal je zien dat de buien niet meer zo zwaar wegen omdat je kind zich steeds beter kan uiten. En jij hier gehoor aan kan geven.
Systemen zijn een georganiseerde eenheid, waar de onderdelen van elkaar afhankelijk zijn en samen functioneren als 1 geheel. Natuurlijk weten wij als ouders dat het hele leven bestaat uit systemen. Er gaat jaren overheen om dat te begrijpen. Maar bij baby’s begint het natuurlijk bij de basis en met hele kleine dingen. Zijn eigen idee van een systeem is bijvoorbeeld dat papa en mama, samen met hem een gezin vormen. Zijn vriendje gaat ’s middags weer naar huis en hoort daar dus niet bij. Zijn vriend vormt dus geen onderdeel van het gezin. Dit is een voorbeeld van wat je kind ziet als een systeem. En dat is heel wat. Zeker als je je bedenkt dat hij begon bij het waarnemen van sensaties. Deze sprong is een mega stap in de mentale ontwikkeling. Het is een goede voor de zelfkennis en eigen wil. Waar zelfs misschien kleine leugentjes aan bod kunnen gaan komen. Het hoort er allemaal bij.